fredag den 19. oktober 2012

Lav TV-serie om Anna Ancher

De er altså smadderdygtige på Skagens Museum. De råder over en vist antal malerier af de kendte Skagens-malere – især af Anna og Michael Ancher og så ham Krøyer – og dem bytter de rundt på,  supplerer med lidt fra arkiverne, støver af, og flytter samtidig de store skilderier  – fra det ene rum til det andet.
Eller også samler museet alle billeder fra arkivet med motiver fra Sønderstrand, eller de laver en udstilling med malerier af fiskere, eller skilderier af Anna Anchers mor.
Endelig er der så Krøyers billeder. Dem, fra tiden før Marie kom ind i billedet, og dem, hvor hun i alle højeste grad er inde i billedet. .
Museet rokerer rundt så man ikke bliver rundtosset, men netop interesseret. Museet ser, og udvikler nye vinkler, og præsenterer dem på en fortsættende perlerække af vellykkede udstillinger.
Som en kat, der slikker fløde, lapper vi det i os. 
Det er da genialt. Seks stjerner for evnen til at finde guld i gammelt støv.
I disse herlige efterårsdage kører netop udstillingen om Marie Krøyer. Nøje tilpasset filmen af  samme navn. Det er da igen godt tænkt. Museet har fundet 7 billeder malet af Marie Krøyer. Syv. Det er, hvad hun stort set har malet. Hun blev aldrig den store maler, måske fordi Krøyer tillod sig at kommentere hendes billeder med holdningen: Gud har ikke åndet på dig.
Men når museet ikke har malerier nok af damen til en udstilling, hvad gør man så. Man finder nogle  malerier, hvor Marie Krøyer er motivet. Således viser udstillingen to flotte privatejede Marie-billeder malet af Michael Ancher i 1889, og så er der jo alle dem med Marie malet af manden Krøyer. Endelig så har Vorherre måske ikke åndet på Marie, men et par pust har hun fået, som har givet hende talent for møbler og indretning, og det fylder så også fint på udstillingen.  
Skagens Museum kan notere en ny succes.
Folkelig succes bliver der ganske givet også til filmen om Marie Krøyer af Bille August. Jeg ved ikke, hvorfor danske filmanmeldere generelt har problemer med at gi’ en hånd til August, men det kan jo være Janteloven, der stikker sit grimme fjæs frem – igen. Nu bliver August ikke engang længere positiv krediteret for tidligere tiders fortjenester. Således skriver forfatteren Klaus Rifbjerg i filmmagasinet ”Ekko”, at ” Bille August vandt Guldpalmen i Cannes for Pelle Erobreren skyldes mere Max von Sydows indsats end hans egen”. Selv om svenskeren spillede guddommeligt, så er scenen, hvor sønnen Pelle får lommekniven i fødselsdagsgave, og som hører til de smukkeste og mest rørende scener i filmkunsten, vel frembragt i et samarbejde mellem skuespiller og instruktør.
Den samme instruktør, som også skabte ”Zappa”, ”Busters Verden”, og ”Det gode liv”.
Det er en ommer, Rifbjerg.
I filmen om Marie Krøyer får skuespilleren Birgitte Hjort Sørensen smukt forløst et portræt af en kvinde i en tid, hvor kønnet altid skulle holde sig bag manden, tie, servicere, og hvor hendes udadvendte kompetencer ifølge manden var begrænsede – og uvigtige. Det lykkedes – og nok igen med instruktørens hjælp – rørende, smukt, og tankevækkende.
I forbindelsen med filmen hørte jeg en holdning, som mange der lyttede med, nikkede anerkendende til –”at det er da klart, at det var Marie Krøyer, der blev lavet en film med, i stedet for den anden store Skagens-dame Anna Ancher. Hos Marie Krøyer finder vi skønhed, konflikt, drama, en elsker, et opgør, skilsmisse, og bortrejse fra barn og mand. Hos Anna Ancher finder man kun det forudsigelige liv uden grænseoverskridende dramafyldte handlinger. Anna var arbejdsom, trofast, og opfyldte alle sine opgaver – som hustru, mor og værtinde - til datidens tilfredshed i det rene tristhed.
Jeg er helt uenig. 
I min optik indeholder Anna Anchers liv rigdom af spændende detaljer og oplevelser, interessekonflikter og dialogmuligheder, så der er TV-drama til mindst 5 fortættede afsnit. 
.
I korthed blot dette anslag: 
Anna Brøndum er født en augustnat i 1859. Aftenen før havde hendes stressede mor serveret fisk for en vanskelig H.C. Andersen, forfatteren der besøgte Skagen og Brøndums Gæstgivergård for første gang.
For mig er Afsnit 1 allerede tæt på, at være i kassen.
Hele hendes barndom bliver hjemmet gæstet af malere og forfattere, og i konfirmationsalderen forelsker Anna sig i den 10 år ældre Michael Ancher. Et arrangeret ægteskab aftales. De bliver forlovet, da hun er 18, og gift, da Anna fylder 21. Forinden er Anna - som kun 16-årig –
i København på malerskole, bakket op af sine forældre, og især sin mor. Det bliver til i alt tre vintre på malerskole i hovedstaden hos den anerkendte, men eksalterede Vilhelm Kyhn, som konstant revser Anna for hendes lyst til farver og pensel. I stedet mente han, at hun burde kaste sig over det huslige. Men Vorherre havde åndet på Anna. 
Det er så afsnit 2.
Hun tager sammen med sin mand til verdensudstillingen i Paris i 1989. Modtager fransk malerundervisning der, samtidig med at manden maler to billeder af fællesveninden Marie Triepcke. Mens Marie i Paris både møder og gifter sig med Krøyer, så vinder Anna overraskende en sølvmedalje for billedet om to gamle mennesker, der plukker måger.
Så er afsnit 3 hjemme.
Anne Ancher er i barndomshjemmet vokset op med 5 søskende i religiøst familie, der samtidig tjente deres penge på fester, druk, kortspil og røg. Skagens-malerne betalte med malerier. Det har givet dramatiske optrin og meningsudvekslinger.
Her er tegningen til afsnit 4.    
Broren Degn var manden, der knyttede Skagens-malerne til Brøndums Hotel, og siden med sin samling af deres malerier skabte – sammen med bl.a. Anna – Skagens Museum. Anna og Michaels hus – som i dag er museum - blev i deres leveår besøgt af høj og lav, rig som fattig. I huset vandrede der konstant ind og ud fiskere og forfattere, religiøse og kulturradikale. Plus kongefamilien, som altid besøgte familien Ancher, når de royale var på de nordligste kanter.
Kvinden, der malede ”Pigen i køkkenet” (1883), ”Syende fiskerpige” (1890), ”Solskin i den blå stue” (1891), og ”Interiør med Klematis” (1913) – for nu at nævne fire fra hendes perlerække - var byens midtpunkt - som kvindelig maler, og som værtinde.
Det er så foreløbig stof til det 5. afsnit
Anna Anchers liv var ren ”Matador” – blot begyndte det 70 år før Lise Nørgaard lod Mads Skjern 
besøge Korsbæk for første gang. Anna dør i 1935 – det år Lauritz ”Røde” Jensen bliver gift med Agnes.
Så DR, eller andre store tv-produktionsselskaber, kom i gang. Giv os serien om Anna Ancher med premiere i 2013. Det er nemlig året for Skagens 600 års købstadsjubilæum, og det er året, hvor den første udstilling om den eneste af de berømte Skagens-malere, der er født i Skagen, kommer op i USA.
Hun er kvinden, der mens hun levede fik sine billeder udstillet i alt 54 gange på Charlottenborg.
Anna Ancher, hvis malerier og pasteller alle beundrer, og ingen bliver træt af at kigge sig mæt i, kan være på vej til international anerkendelse og berømmelse.
Som måske den største af dem alle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar