torsdag den 16. december 2010

DR2's nye klovne

Beklager - at jeg sådan trænger mig på, men jeg er nok nødt til at sige,
at det er da længe siden jeg har råhygget mig så meget med at se TV eller net, 
som i disse dage, hvor to gale, kloge, og vittige paraplymand rejser landet
rundt for at se på nogle af de 11.000 monumenter, som dette monarki har.

De to vittige og kloge er journalist Torben Steno, og kunstmaler Ken
Andre’ Stilling. Det hele sendes som DR2’s julekalender for voksne
- 24 afsnit af ca. 10 minutters længde. Se eller gense på DR2 – eller net.
Det er hele licensen værd.
Man får mere forstand på granit og mennesker, samtidig med at man råhygger
sig, og holder kulden fra døren på alle måder.
Jeg ikke alene ser det - jeg skriver stikord ned om D’herrers detaljer om monumenterne,
plus deres kvikke bemærkninger - som Hendes Majestæt nok vil kalde "dumsmarte”.
Mine stikord skal gemmes til senere inspiration, når jeg fremover nærmer mig de kostelige steder.
Så kan jeg sidde der, og sige til mig selv: 

Her har Steno siddet og drukket en rød sodavand, og snakket om Danmarks første afholdsformand
fra 1843 Ole Syversen, hvis monument nu står på Fælleden, og stirrer ind i et krat fyldt med
promille-urin fra tusinder af 1.maj-gæster. 
Og her ved Sali’s rytterstatue af Frederik d. V. på Amalienborg Slotsplads har
Stilling sagt nej tak til Jysk Sengetøjslagers fremtidige sponsorering af Kongehuset,
fordi han foretrækker ”at leve i løgnagtighed".
Oplev selv DR2’s nye klovne.
De slår de gamle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar