mandag den 19. september 2011

Et rend af københavnere

Clausen har været her.
Ikke ham dyrehandleren fra ”Huset på Christianshavn”, men den rigtige - ham med fornavnet Erik. Filmmanden bag ”Cirkus Casablanca”, ”Min fynske barndom”, ” Slip hestene løs”, og hovedrollen i  ”Den store badedag”. Han var her som maler, og for at åbne sin egen udstilling på Dronninglund Kunstcenter. Alting er billeder. Han havde 90 forholdsvis nylavede billeder med, og da han tog hjem var der små runde røde mærker ved mange af skilderier. Tegn på solgt.
Det har frydet ”fattigrøven” Clausen. I et foredrag gjorde han nemlig opmærksom på, at han ikke forstod al den snak om begyndende krisetider, fordi ”Jeg har da skyldt skattevæsenet penge hele livet”.  
Clausen sagde i øvrigt, at han gerne have alle til at finde deres egen værdi og identitet, og præsentere sig via den – i stedet for at kalde sig taber, arbejdsløs, enlig mor. Man kan ikke være enlig mor, når man har et barn - så er man mor med barn, sagde Clausen, som slog et ridderslag for begrebet mor.
Erik Clausen er ferm til at vende ord og begreber en humoristisk omgang, som faren der bliver indkaldt til møde på barnets skole, og får at vide, at drengen er samspilsramt, og straks returnerer:
-” Det var pokkers, jeg vidste ikke han var musikalsk”.
Den rigtige Clausen hverken kunne eller ville skjule sin begejstring for kunstcenteret ved kanten af Storskoven. Flere gange talte han om, hvor imponeret han var over denne ”udkant af Danmark”. At finde et flot kunstcenter, som blev drevet af over ”100 frivillige pensionister”. Faktisk vidste han før sin ankomst intet om Dronninglund, og bynavnet gav ham tanker om en institution for folk, der skulle afvænnes for et eller andet. Efter at ha’ kigget på de mange røde ”solgt-mærker” mener han sikkert nu, at Dronninglund er et sted med folk, der har forstand på kunst.  
Men når nu sådan en ægte københavnerdreng som Erik Clausen, kan blive så betaget af Dronninglund, så må andre, der har boet i baggårde på Nørrebro, rendt med Berlingske på Østerbro, eller været flaskedreng i Irma på Vesterbro, vil også kunne begejstres.
Det skal vi udnytte som et brand. Derfor denne helt gratis ide til turistforeningerne, til Hjallerup Samvirke, til Middelalderdagene på Voergaard Slot, Hestevæddeløbet i Aså, Bagedagsfolket ved Dorf Mølle, og Sømosedagene  – husk, ved alle fremtidige arrangementer, at specialinvitere en københavnerfamilie. Find familier via net og lodtrækning, og gør et stor nummer ud af det. Giv hver gang københavnerfamilien en unik oplevelse – med mad på kroen, og overnatning på slottet. Lad familiens begejstring synliggøres både her og der - via medier og turistkontorer. Så kan det fortælles andre københavnere – end dem der besøger Skagen i uge 29 - hvilke oplevelser, der venter gæster i Udkantsdanmarks mere tynde områder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar