Da Danmarks Radios Børne- og ungdomsafdeling var meget ung
sendte de nogle sjove, satiriske udsendelser om, hvordan man som elev bedst kunne
klare sig i skolen. Det gjorde man ved ”Flid, fedt, og snyd”. Det var skuespiller
Gotha Andersen (1921-84), der var den altdominerende herlige
hovedrolleindehaver, og hvis man skal finde en nulevende dansk sidestykke til
hr. Andersen må det blive skuespiller Ole Thestrup – ham fra bl.a. ”Blinkende
lygter”. ”Krøniken” og ”Borgen”. Der var
og er en vis dansk folkelig vildskab i begge.
Grunden til at jeg sådan henter gammelt stof frem fra hjernens
A4-ark, skyldes at Nordens største bank – Nordea – har nedlagt sin afdeling i Hals
med virkning fra 6. maj, Denne nyhed var at læse i Hals-områdets ugeavis, og nu
skal kunderne fra Hals bevæge sig til hovedkontoret i Aalborg. Denne udvikling,
hvor man nedlægger mindre lokale filialer, ses overalt i Nordjylland, og i alle
pengeinstitutter. Så det er der ikke noget nyt i. Men det er dog en
nedvurderende måde, som banken informerer kunderne om den slags overførsel af
penge, personale og tjenesteydelser. Således står der i avisteksten, som tydeligt
er en reklametekst forfattet f af bankens PR-afdeling, at denne omlægning sikrer,
at ”kunderne i Hals fremover vil få den bedst mulige rådgivning”. Det må jo så
betyde, at den rådgivning man hidtil har fået ikke har været god nok, men da
man samtidig gør meget ad af at oplyse, at de mennesker, som hidtil har
rådgivet i Hals bliver overført til Aalborg, så er det sikkert ikke den samme
rådgiver man støder på der inde i hovedafdelingen. Det tidligere Hals-personale
er sat til at fotokopiere rentesatser, eller lave kaffe til
direktionsgangen.
Nu hører jeg ikke til dem, som brokker mig over, at en dynamisk
bank som Nordea, som vitterlig modtager både ros og hæder for sin ledelse, foretager
besparelser og tænker langsigtet, så banken fortsat kan være i stabel vækst.
Men det er det sprog og de vendinger, som man bruger til at informere kunder,
som jeg synes er gammeldags tænkning, og altså nedladende. Bankkunder er jo
ikke idioter, så skriv dog, at det ikke længere er givtig at fastholde de mange
afdelinger rundt omkring. Vi lukker dem – færdig. I stedet for al den snak om, at
” vore kunder har brug for den bedste rådgivning, og det opfylder vi bedst ved
at samle kræfterne i stærke, faglige miljøer, siger filialdirektøren”.
Nordea gør også i sin reklametekst opmærksom på, at der ved
bankens nye hovedkontor i Prinsensgade, Aalborg, er mulighed for ”gratis parkering
ved besøg i banken”. Så har kunderne fra Hals da ikke den udgift, når nu de
skal bruge det meste af ”en hund” til brændstof, for at komme ind, og snakke
med en fra bankens stærke centrale faglige miljøer.
Vi stormer mod det pengeløse Visa-samfund. At vi i dag har
pengeinstitutter, som ingen kontanter har, ville vi ha’ forsværget, da jeg var
i lære i Andelsbanken - i dag Nordea – dengang i 60’erne. Men at vi også
langsomt bevæger os mod et banksystem, hvor det lokale kendskab, og den nære
personlige kontakt er på vej til at blive fortid, og alt snart klares via de
sociale medier for dem, der kan være med, er en udvikling, som vi kun modstræbende
bør acceptere.
I den kamp for en vis fastholdelse af ting, som var engang,
skal bankerne hverken fedte eller snyde, ved at foregøgle den sandhed, som vi
kunder tydelig aner i horisonten. Banker skal være langt mere flittigt med at benytte
sig af sandheden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar