mandag den 3. juni 2013

Bank, fedt og snyd

Da Danmarks Radios Børne- og ungdomsafdeling var meget ung sendte de nogle sjove, satiriske udsendelser om, hvordan man som elev bedst kunne klare sig i skolen. Det gjorde man ved ”Flid, fedt, og snyd”. Det var skuespiller Gotha Andersen (1921-84), der var den altdominerende herlige hovedrolleindehaver, og hvis man skal finde en nulevende dansk sidestykke til hr. Andersen må det blive skuespiller Ole Thestrup – ham fra bl.a. ”Blinkende lygter”. ”Krøniken” og ”Borgen”.  Der var og er en vis dansk folkelig vildskab i begge.
Grunden til at jeg sådan henter gammelt stof frem fra hjernens A4-ark, skyldes at Nordens største bank – Nordea – har nedlagt sin afdeling i Hals med virkning fra 6. maj, Denne nyhed var at læse i Hals-områdets ugeavis, og nu skal kunderne fra Hals bevæge sig til hovedkontoret i Aalborg. Denne udvikling, hvor man nedlægger mindre lokale filialer, ses overalt i Nordjylland, og i alle pengeinstitutter. Så det er der ikke noget nyt i. Men det er dog en nedvurderende måde, som banken informerer kunderne om den slags overførsel af penge, personale og tjenesteydelser.  Således står der i avisteksten, som tydeligt er en reklametekst forfattet f af bankens PR-afdeling, at denne omlægning sikrer, at ”kunderne i Hals fremover vil få den bedst mulige rådgivning”. Det må jo så betyde, at den rådgivning man hidtil har fået ikke har været god nok, men da man samtidig gør meget ad af at oplyse, at de mennesker, som hidtil har rådgivet i Hals bliver overført til Aalborg, så er det sikkert ikke den samme rådgiver man støder på der inde i hovedafdelingen. Det tidligere Hals-personale er sat til at fotokopiere rentesatser, eller lave kaffe til direktionsgangen.    
Nu hører jeg ikke til dem, som brokker mig over, at en dynamisk bank som Nordea, som vitterlig modtager både ros og hæder for sin ledelse, foretager besparelser og tænker langsigtet, så banken fortsat kan være i stabel vækst. Men det er det sprog og de vendinger, som man bruger til at informere kunder, som jeg synes er gammeldags tænkning, og altså nedladende. Bankkunder er jo ikke idioter, så skriv dog, at det ikke længere er givtig at fastholde de mange afdelinger rundt omkring. Vi lukker dem – færdig. I stedet for al den snak om, at ” vore kunder har brug for den bedste rådgivning, og det opfylder vi bedst ved at samle kræfterne i stærke, faglige miljøer, siger filialdirektøren”.
Nordea gør også i sin reklametekst opmærksom på, at der ved bankens nye hovedkontor i Prinsensgade, Aalborg, er mulighed for ”gratis parkering ved besøg i banken”. Så har kunderne fra Hals da ikke den udgift, når nu de skal bruge det meste af ”en hund” til brændstof, for at komme ind, og snakke med en fra bankens stærke centrale faglige miljøer.
Vi stormer mod det pengeløse Visa-samfund. At vi i dag har pengeinstitutter, som ingen kontanter har, ville vi ha’ forsværget, da jeg var i lære i Andelsbanken - i dag Nordea – dengang i 60’erne. Men at vi også langsomt bevæger os mod et banksystem, hvor det lokale kendskab, og den nære personlige kontakt er på vej til at blive fortid, og alt snart klares via de sociale medier for dem, der kan være med, er en udvikling, som vi kun modstræbende bør acceptere.

I den kamp for en vis fastholdelse af ting, som var engang, skal bankerne hverken fedte eller snyde, ved at foregøgle den sandhed, som vi kunder tydelig aner i horisonten. Banker skal være langt mere flittigt med at benytte sig af sandheden. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar