onsdag den 2. maj 2012

Krøyer endelig til Skagen

Det kedelige vejr irriterede Krøyer, og hans pensler. Han havde glædet sig til at komme til Skagen. Stedet, hvor skagboer siger, solen altid skinner. Og så regnede det den 19. juni 1882, hvor denne norskfødte mand - der som en Tordenskjold erobrede nyt land -  kom til Danmarks nordligste by for første gang. P.S. Krøyer – blandt venner kaldet Søren - kunne ikke komme i gang med at arbejde med det lys, det hav, og den himmel, som han havde glædet sig til. Krøyer var allerede i starten af 80’erne – kun godt 30 år - en anerkendt malerkendis, hvis skilderier blev værdsat – både i ”Salonen” i Paris, af kendere og af pengefolk, hvilke to grupper nemt kunne være sammenfaldende. Han kom til Skagen næsten direkte fra Paris, og på grund af det elendige vejr, kastede han sig over Brøndums butik, og malede ” I købmandens bod, når der ikke fiskes”. Det brød de andre malerkollegaer sig ikke om. Især Michael Ancher var utilfreds med, at denne københavnske succesrige maler kom og stjal deres motiver, deres fiskere, deres lys og deres hav, og malede dem bagud af købmandens bod. For det var det Krøyer gjorde med sin lethed, sin teknik, sin sans for lys og indfald, sin hurtighed, og sit blik for detaljen.  Han erobrede med storhed den lyse førertrøje, og han beholdt den til sin mørke død i 1909.
Købmandsmaleriet med Degn Brøndum, de rygende hætteklædte fiskere, der venter på godt vejr, og børn, der suger til sig af voksenlivet, var solgt før farverne var tørre. Købt af Krøyers livslange mæcen, tobaksfabrikant Bernhard Hirschsprung i København. Maleriet vises nu for første gang på Skagen Museum. Det kommer hjem sammen med Krøyer.
Et andet berømmet Krøyer-maleri med et kendt Skagensmotiv får også først nu sin debut  i byen, hvor maleriet er skabt. ”Sommerdag på Skagen Sønderstand” fra 1984 med badende drenge - og pigen, der misundelig kigger på - i sit tækkelige blå dress -  blev købt af en svensk forlagsdirektør, som erhvervede billedet til et lotteri til fordel for en højskole i Stockholm. Han blev dog så begejstret for maleriet, at manden brugte en formue på at købe  395 lodder, i håb om at han selv kunne vinde billedet. Han trak kun nittere. Dog fik denne hr. Holm senere fingre i billedet, og først i 1961 kom det til Danmark. Ikke til Skagen, men til Den Hirschsprungske Samling i København. Men nu kan skagboer, og andre gæster, se dette sand, hav-og lysbillede, hvor man har fundet mange sandkorn i maleriet,  som klart bevis for at Krøyer sad med sit 116 x 190 cm store lærred helt nede ved vandkanten, for at fange det rigtige lys, det rigtige bølgeskvulp, og de detaljer, som han var en mester i.
Krøyers enestående sans for detaljer kan også ses ved især tre andre meget berømte malerier, hvis motiver er fra andre steder i verden. Det er hans gennembrudsbillede fra ”Salonen” i Paris - guldmedalje i 1880 – om ”Italienske landsbyhattemagere”. En far står i damp og varme, og laver hatte med sine to sønner.  Lyset fra et lille vindue falder ind på de svedige kroppe, og fortæller om et slid, og et børnearbejde, som garanteret var nødvendigt, for at familien kunne få brød på bordet. En dråbe sved hænger fra farens næse. Billedet blev slet modtaget i Danmark.  Det var dog forargeligt med en sådan realisme. De nye strømninger fra Paris havde ikke fået fat i danskerne. De foretrak stadig malerier med guld i håret.
Nyde skal man også  ”To sigøjnerkvinder udenfor deres bolig” malet i Granada, Spanien. Billedet ejes af Statens Museum for kunst. Et næsten ens  billede af de samme to kvinder blev i år solgt hos Lauritz. com. Prisen blev 305.000 kroner (plus salær), og det er er omregnet meget lig de 3500 kroner SMK gav i 1878 for sit. Krøyers billeder har altid solgt til store penge -  også mens han levede.
Endelig skal alle, der besøger udstillingen, kaste beundrende blikke på det, som mange betragter, som et af Krøyers hovedværker - nemlig ”Italienske markarbejdere ” fra 1880. Et studie i malerkunst, linier, farver og kroppe med lys og vinkler. Det er godt, at dette maleri befinder sig permanent i Danmark Dog hverken i Skagen eller i København. Det hænger på Fyns Kunstmuseum i Odense. Alle de omtalte billeder har aldrig tidligere været vist i Skagen. Man kan faktisk derfor godt sige - på en lidt sensationsagtig måde -  at endelig kommer Krøyer til Skagen. 
Mange Krøyer-skilderier befinder sig udenfor landets grænser – således er det berømte ”Hip-hip-hurra” billede af frokosten i Anchers have(igen) lånt i Sverige. Og så ellers ikke et ondt ord om svenskere. En svensk grosserer købte billedet i 1888 for 6.000 kroner – tæt på en million i vore dages penge. I 1902 gav han det til Gøteborg Konstmuseum.  Men at danske museer  - med Skagen Museum og DHS i spidsen – kan byde på  så meget Krøyer-kunst, som de vitterlig kan, er dybt charmerende, og et nationalt gode. Det et nemlig godt gået – men mest godt gået er det af en nordmand, der som spæd kom til en moster i Strandgade på Christianshavn i Danmarks hovedstad, og der blev korrekt spottet, og kom på tegneskole. Kun 9 år gammel.
Hvilken fornem fornemmelse for talent. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar