søndag den 29. maj 2011

Taxa mig der og aldrig her

-” De er nu nummer 18 i køen”.
Det er den automatiske telefondamestemme hos taxa i København, der giver denne nedslående melding. Så ved man godt, hvad venteklokken har slået. Man kommer allertidligst igennem til en stemme af kød og blod om et kvarters tid. For kun at få at vide, at der nok kommer til et gå mellem ti og tyve minutter, før man kan forvente, at der ankommer en nogenlunde dansktalende taxachauffør af anden etnisk herkomst end dansk.
Hvis man så er heldig, så bringer han en igennem den københavnske morgentrafik, og frem til Hovedbanegården – kun otte minutter for sent til Intercitytoget til Aalborg 9.50. Men man har så også  muligheden for at få en spændende oplevelse af eksotisk art, lig den jeg faldt ind i for en del år siden, da jeg blev tildelt en meget etnisk taxachauffør, hvis kendskab til de københavnske gader og stræder var på et rimeligt lavt niveau – en russisk dommer ville kun ha’ give ham et 2- tal på 10-skalaen. Straks jeg havde fremsat den geografiske betegnelse, hvortil jeg gerne ville køres, smed han Krak i skødet på mig, og sagde: ”Du finde vej - jeg kører”. Jeg nåede frem til mødet, da de holdt den første kaffepause.    
Lige nu gør jeg holdt i København, efter ferie i Barcelona, og da det regner heftigt, og vi har en del bagage med, vil jeg gerne ha’ en taxa. Derfor et opkald til 70 25 25 25, der som nævnt meddeler mig, at jeg er nummer 18 i køen, den tirsdag morgen, hvor en askesky fra Island truer Nordjylland og omkringliggende regioner. Så det blev bussen alligevel. Taxa i Danmark er tit noget man ser suse omkring sig, når man ikke har brug for det - og når det virkelig gælder, så er de ikke til at opdrive.  Modsat for i øvrigt i Barcelona, hvor der er 10.500 gul-sorte taxier, der med et splitsekunds varsel er serviceringsklar – døgnet rundt. Hvis vi skal bestille ture i lokalområdet, så er jeg desværre også nødt til at sige, at jeg flere gange har prøvet, at rekvirere en morgentaxa uden held. Og jeg har ikke stået der med telefonen  fem minutter før jeg skal være i Aabybro, men har ringet - i det som jeg vil kalde rigtig god tid – nemlig aftenen før. Men er blevet afvist med ord om, at alle taxaerne er optaget om morgenen indtil efter klokken 8.00 på grund af skolekørsel. Det var måske en sag for bevillingsnævnet. Næste gang ringer jeg til taxa i Barcelona. De kommer altid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar