”Tømning af sparebøsse kr. 200”.
Skiltet rammer ind som en forhammer. Man kigger igen. Kan
det ha’ sin rigtighed! Jo, den er god nok. Kommer man med barnebarnets
delfinsparebøsse koster det 200 kroner at få den tømt. Men da den venlige
sparekassekasserer kan se panikken i mine opspilede øjne tilføjer hun straks,
at ”Det gælder kun for ikke-kunder”. De trofaste med egen konto får tømt uden
gebyr. I relation til hvad jeg ofte tidligere har skældt banker og
pengeinstitutter ud for, så er den oplysning honning for sjælen. Endelig
honorering af trofasthed.
Men 200 kroner for folk, der ikke er kunder, er dog noget af
en betaling. Man ser for sig, at kunden komme slæbende med fire børnebørns
delfiner, og det viser sig at hver delfin indeholder ca. 100 kr. – som man i
øvrigt selv har kommet i – og så skal man erlægge 4 gange 200 kroner for
tømningen. Det er jo et tømningsgebyr, som nok kan få enhver bankrådgiver til
at advare mod utidig frådseri. Så er det billigere at købe en hammer i Stark,
og slå delfinen ihjel, og gå på jagt efter nye delfiner. Men man kan jo også
blot åbne en konto. Det er jo det, som er øvelsens højeste mål. Men
hovedårsagen til denne voldsomme opkrævning for tømning af abekatte,
bjørneunger, Rasmus Klumpbøsser og delfiner, er den enkle, at vi er tæt på det
pengeløse samfund. Sparekassen i Dronninglund er den eneste pengeinstitut i
Dronninglund by, som endnu har kontanter. De øvrige pengeinstitutter ejer ikke
kongens mønt.
I det pengeløse samfund skal vi vinke farvel til mange ting,
som i generationer har været en del af samfundslivet. Det har længe været slut
med manden der bankede på ens fordør for at samle ind til ”Julens Glæde”.
Ligeledes er det vel også nogle år siden, at kontingentopkrævninger til hvad
som helst, skete via en mand, der bankede på ens dør. Den rare mand, der tog
sig af den slags aktiviteter, fik i min barndom altid en cigar eller cigaret.
Den slags gaver vil jo også i dag resultere i en anmeldelse, og et besøg af
landbetjenten, med medfølgende deportation til Anholt, eller anden
afsidesliggende destination. Men når det pengeløse samfund endelig har taget
over, så er det i hvert helt slut med de gode mennesker, der med
indsamlingsbøsser, samler ind til Røde Kors, Flygtningehjælpen, eller Folkekirkens
Nødhjælp. Det er også lang tid siden man i ”Giro 413” har hørt Hans Kurt synge
om ”Kroner en - kroner to”. Og sangene ”Sørens far har penge” og ”Der bor en bager” bliver blacklistet. Ingen
forstår den sidste sangs linier ” ..og har du penge, så kan du få, og har du
ingen, så må du gå”. Hvad man gør ved moderne klassikere, som Dire Straits
”Money for Nothing” og ABBAs ”Money, money, money” må kommende tiders
tænketanke fremlægge årsplaner for.
Besøg af børn med masker, og diverse udklædninger, der
synger ”Boller op og boller ned”, men helst vil ha’ kontanter, fordi de
allerede hjemmefra er overfodret med slik og søde sager, bliver også en
historisk hændelse. En løs femmer til spritterne ved Aalborg Banegård bliver
ligeledes fortid. Fremover står hjemløse med hver deres ”fluesmækker”, og så
får det slidte Visa-kort en tur – til.
Men det værste er, at det også bliver nat med en skilling
til børnebørnenes sparebøsser. Dette faste ritual, hvor farfar finder pungen
frem, og med tale om værdien af sparsommelighed og opsparing, og snak om at
sætte tæring efter næring, er små erfarne livsstilsøvelser, som forsvinder. Man
ser for sig morgendagens børnebørn stå med hver deres Ipad, og bede om farfars
kontonummer, og så overfører de selv skillingerne via Mobilbank. Så det er ikke kun kriminelle østeuropærer,
der truer med at tømme ens konti.
Et samfund uden penge er som en jordemoder uden jord. Om det
bliver et mere lykkeligt samfund, eller det modsatte, skal ses på
stjernehimmelen eller i kaffegrumset. Forhåbentlig bliver morgendagens
mennesker mere lykkelige end de individer, som i gamle dage også levede uden
kontanter, og derfor som ”Manden på risten” måtte indsnuse duften fra de riges
bord.
Dog uden gebyrer.
.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar