Hvis
man tror Nikolaj Frederik Severin Grundtvig (1783-1872) er en stor samling
støv, så er det forbi man ikke kender ham. Præst, forfatter, og salmedigter
Grundtvig var en af 1800-tallets største stand-up-personer – fyldt med
nytænkning, meninger og substans. En mand, der elskede livet, ønskede frihed
for folket, og højskoler til bønder og borgere. Som mente mennesker skal
oplives før de oplyses, og altid behandles på lige fod. Som sagde nej til et
mainstream-abekatteliv, hvor mennesker opfører sig ens, styret og
manipuleret. Grundtvig var en mand, som
levede med sin tro, og ville dele glansen fra det guddommelige med alle. Fordi
mennesket er et meningssøgende væsen, som skal lytte med munden fri - og hånden
bundet..
Ord
fra ham er vigtige – også på en 1.maj. Især når det handler om majtalere, der
måske afbrydes af fløjtekor – enten denne fløjtning sker tæt på, eller på såkaldt
demokratisk afstand. Tonedøve er de sikkert disse engangsfløjter. Deres pift bliver
næppe så latter- og fløjtehumoristiske – hvilket set i en dansk optik ellers altid
er en formidlende omstændighed - som da Bodil Udsen gav den som fløjtetønden Viktoria. Men det er der i
øvrigt ingen unge mennesker, som kan huske- for hendes fløjtegennembrudsnummer
skete i Helsingør-Revyen i 1956. En kan også kun huske det, fordi jeg kan
”Ringe til en You Tube-ven”.
For
nylig modtog elever fra Hørby Efterskole ved Sæby masser af pift og fløjten,
som en del af et begejstret bifald, da de havde leveret årets musical. Det med at levere et styk årlig
ofte historisk drama har man gjort i mange år i Hørby – i år med forestillingen
”Grundtvig”. Gennem musicalen dykkede man ned i centrale perioder af Grundtvigs
liv, og de unge – hvis kendskab på forhånd til Nikolaj Frederik Severin stort
set begrænsede sig til netop en samling støv - fandt ud af, at Grundtvig var en
meget karismatisk person, der siden starten af 1800-tallet stillede kritiske
spørgsmål til sig selv, og sin samtid. Grundtvig har haft stor betydning for
danskernes forståelse af demokrati, kristendom, skole, og for vores kulturelle selvforståelse
- ikke mindst gennem sin enorme salmedigtning. I Hørby havde man ved scenen
bygget en mur af i alt 1500 bøger, som illustration af Grundtvigs
salmeproduktion – på netop 1500 salmer. Et antal ikke engang Keld Heick kan
matche.
Grundtvigs tanker har også beriget og inspireret
mennesker uden for Danmark. Han hører sammen med Søren Kirkegaard og H.C.
Andersen til 1800-tallets tænkere og forfattere, som Danmark internationalt er
mest kendt for. Gennem musicalen formidlede Hørby-eleverne smukt
Grundtvigs enorme drivkraft, produktivitet, tanker og ideer. Siden har
efterskolen været en tur i København, og eleverne besøgt de steder, hvor
Grundtvigs færdedes.
Hørby har nu en gruppe unge Grundtvig-fan, som kender mandens
værd og synspunkter. De vil næppe melde sig til noget fløjtekor, fordi de ved
nu, at med ytringsretten følger lyttepligten. Når vi har to ører og kun en
mund, så har det jo noget at gøre med, at vi faktisk skal lytte dobbelt så
meget, som vi taler. Jeg ved udmærket, at mange kender personer, der fungerer
modsat, og her skal ikke nævnes navne. Men når fløjtelystne mennesker svarer,
at der også blev larmet mod Nyrup, råbt øv efter Fogh, og vendt ryggen til Løkke,
så tog disse handlinger trods alt ikke tale- og ytringsretten fra
statsministrene. Når fløjtelystne mennesker påstår, at de ved et fløjt ikke kan
spolere en statsministers ytringsfrihed, fordi hun kan bruge sin ret på andre
tidspunkter i alle slags medier, hvor de fløjteivrige normalt sjælden eller
aldrig har ytringsadgang, så glemmer de, hvad der er et af demokratiets fornemmeste kendetegn - den sproglige ytringsfrihed.
De fløjtelystne forhindrer sproget i at komme til orde. Forhindrer man sproget
i at blive brugt, så ender talen og samtalen i råb, larm, grynt. Så mister vi -
med Grundtvigs ord - evnen til at bruge sproget. Vi bliver sprogløse.
Som dyr. Der bliver kun brølet tilbage.
Eller fløjtet.
.
.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar